Francesc Pulido Luque
- 20/02/2018
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Calderins
- 0
Automodelista
Precisió, dedicació, paciència, observació, detallisme. Són alguns dels trets que més caracteritzen aquest artesà de cotxes antics. Un bon dia, el que era un hobby es va convertir en una professió que exerceix des del seu estudi situat a la planta baixa de casa seva. I la seva altra passió són les bicicletes per practicar ciclisme.
IMATGE | J. Serra
· Què vol dir “automodelista”?
És tot aquell que es dedica a fer cotxes en miniatura, ja sigui petitet, a escala 1:43 o, com faig jo, a escala 1:10. Sí que hi ha molta gent que s’hi dedica però que ho faci així, artesanalment, em sembla que només en som dos.
· Quan vas decidir dedicar-t’hi?
Treballava a l’empresa d’enginyeria ABB i vaig crear un Bugatti Type 59. El vaig portar al director d’una revista a Madrid i em va dir que faria un article i que em proposés anar al mundial de la miniatura que aquell any es feia a París. Abans, però, vaig exposar el cotxe al saló Retromobile de París i un milionari francès me’l va comprar. Li vaig vendre però amb la condició de poder anar al juny al mundial. Em va dir que cap problema, que passés pel seu château, que me l’emportés al mundial i ja el retornaria. I aquest milionari era Pierre Bardinon, que tenia 90 Ferraris de veritat, el circuit Mas du Clos darrere del seu château i 13.000 cotxes en miniatura.
· I vas guanyar el mundial?
Sí, i després l’hi vaig tornar. Després em vaig plantejar seriosament dedicar-me al tema artesanal. Vaig començar un altre cotxe i va sortir un col·leccionista que el volia. Em vaig posar d’acord amb la meva dona, vam fer números i va començar l’aventura.
“En cada cotxe hi estic unes 3.000 hores en la construcció i 1.000 en el dibuix”
· És una activitat totalment artesanal. Això suposa que t’has de fabricar tu mateix les peces?
Sí, totes. No compro absolutament res fet. Tot el que compro és ferralla. Quan haig d’utilitzar llautó, sé que un industrial té una barra de 3 metres, però aquest mateix industrial em pot vendre puntes de torn de les que li tornen a ell de ferralla.
· Ara mateix estàs fent la rèplica a escala 1:10 d’un Bugatti Type 57 SC Corsica. Els treballs els fas per encàrrec?
Sí, però els cotxes els escullo jo, posant-me d’acord amb el col·leccionista. Més o menys, elaboro un llistat de cotxes atractius, que a mi també m’agraden per fer-los. Són cotxes majoritàriament clàssics perquè la mecànica també queda més a la vista.
· Quina mena d’informació prèvia recopiles a l’hora de posar-te a treballar en aquest Bugatti, per exemple?
No començo a fer un cotxe fins que no tinc el 95% de la informació. Potser em falta algun detall, que es pot acabar de perfilar visitant un museu o anant a veure un col·leccionista que tingui el model.
· Una vegada acabat el treball, comproves que el teu cotxe en miniatura sigui idèntic al “germà gran”?
Bé, és 10 vegades més petit. En el cas d’aquest Bugatti, el model original és a San Francisco i segurament no s’assabentarà que he fet la rèplica en miniatura.
· És difícil posar un preu a les teves creacions?
Jo calculo perquè em surti un sou. Pràcticament el 95% del preu del cotxe és ma d’obra, ja que el material és relativament barat. És a dir, que si estic 3 o 3,5 anys per construir el cotxe, calculo que em surti un sou com si estigués treballant. Tampoc pots posar un preu exagerat encara que sigui una peça única.
· Sempre treballes a escala 1:10?
Sí. M’agrada fer escala 1:10 perquè és molt divisible. Estic prenent mesures d’un cotxe i els apunts que anoto els faig a escala real. A més és una escala que permet veure tota la peça amb un sol cop de vista.
· I fas la rèplica fins al darrer detall?
Sí. Faig la pell de la tapisseria, els pneumàtics… A la pell li trec tota la part de pelfa i hi deixo només l’epidermis perquè sinó el gruix de la pell se’m surt d’escala. Tot el que són niquelats els faig a casa perquè tinc un petit bany electrolític i també faig tots els cargols i femelles. Aquests em porten molta feina perquè en un cotxe com el Bugatti hi poden haver entre 1.000 i 2.000 peces d’aquest tipus.
· Els col·leccionistes que compren els teus cotxes són internacionals o de Catalunya?
A part del primer Bugatti que va comprar Bardinon, un Bentley i tres Bugattis que estic fent són per un col·leccionista d’aquí. En cada cotxe hi estic unes 3.000 hores en la construcció, pintat i acabat més unes 1.000 dibuixant.
· Els fabricants s’interessen per adquirir una peça teva?
No. Són pels col·leccionistes, cosa que no vol dir que hagin de tenir cotxes grans clàssics a escala real. Els agrada aquest tipus d’art i de peces. Quan acabo, faig un certificat d’autenticitat i que no tornaré a repetir la mateixa peça.
· Quan et falta per completar aquest Bugatti que tens al teu taller?
Doncs és difícil de calcular. Espero acabar-lo aquest any. Estic fent tres xassís motor i ja porto cinc anys. Un serà el model Corsica, l’altre, l’Atlantic, que és tapat, i un tercer on es veurà només el xassís i tot l’engranatge de dins. Són moltes peces. Amb el Bentley, per exemple, vaig fer servir 5.969 peces. Estic acabant la carrosseria i em faltaran els interiors, seients i tablier. Quan estigui acabat, el desmunto, el niquelo i el torno a muntar i forro els seients.
· Què penses d’aquestes col·leccions que surten de tant en tant on et proposen crear un cotxe peça a peça?
Estan bé. Jo mateix he col·laborat amb els promotors d’aquestes col·leccions i, de fet, m’han enviat molts dels cotxes que tinc aquí a les vitrines de l’estudi. He col·laborat amb el taller amb algun de la col·lecció de Carlos Sainz o de les motos clàssiques. Em demanen fotografies o plànols.
· No hi ha cap museu de l’automòbil a Catalunya?
No, a part de la Col·lecció d’Automòbils de Salvador Claret a Sils no hi ha res. Estaria bé que en muntessin un. A més, tenim el segon circuit més antic d’Europa, que és del Terramar, a Sitges, que també podria acollir el museu.
· Ets un manetes amb la mecànica dels cotxes reals?
Els cotxes actuals porten molta electrònica. Però he restaurat un parell de cotxes clàssics, un Escarabat i un Triumph.
Altres notícies
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.