Opinions contraposades sobre l’ aparcament al centre de Caldes
- 10/05/2017
- 0 comments
- Jordi Rius
- Categoria: Actualitat
- 0
L’equip de govern justifica la seva construcció per recuperar l’espai públic de la vila termal, mentre que la plataforma Salvem les Hortes n’és contrària pel seu suposat impacte visual i sobre les Hortes de Baix
En pocs mesos començaran les obres de l’aparcament de les Hortes de Baix, amb unes 150 places i amb dues plantes soterrades al centre de Caldes de Montbui. En l’execució de les obres s’hi inclou la recuperació d’espai públic destinat a zona verda i d’esbarjo al costat de l’església. “És un projecte molt meditat, no és un bolet, i dona servei precisament als objectius de redreçar i de recuperar l’espai públic. La ubicació és molt estratègica perquè dona accés al casc antic i a l’eix comercial”, explica el primer tinent d’alcalde de Caldes, Isidre Pineda. En canvi, des de Salvem les Hortes, una plataforma ciutadana que neix com a resposta al projecte que té l’Ajuntament de construir el pàrquing, consideren que l’execució de l’obra comportaria un seguit de problemes des del punt de vista econòmic, de necessitat del servei o d’impacte sobre les Hortes de Baix. “El projecte afectaria uns 650 m2 de zona verda, el que passa és que s’ha segregat la parcela en dues parts de menys de 300 m2, per la qual cosa la Generalitat no obliga a fer un estudi d’impacte ambiental”, explica el membre de la plataforma Jordi Galí.
No ho veu igual el regidor d’Urbanisme de Caldes, Vicenç Personat, que explica que aquest pàrquing “no es troba a les hortes, és al costat. La zona de construcció del pàrquing és urbanitzable, no és una zona d’hortes d’especial protecció. Vam requalificar 297 metres quadrats d’horta i els vam convertir en zona verda, un 0,05% del total de les hortes”.
Una usuària estacionant el seu vehícle a l’aparcament del carrer Font i Boet dijous passat > Q. PASCUAL
Simulació de com quedarà el sostre del pàrquing amb un passeig que imita els horts > AJUNTAMENT DE CALDES
CANVI D’ADJUDICATARI
El projecte de l’aparcament de les Hortes de Baix ha estat desenvolupat pel despatx d’arquitectes Ravetllat-Ribas. Les obres havien de començar al febrer, però l’empresa adjudicatària de les obres, Vías y Construcciones, S.A., es va tirar enrere al darrer moment. Abans de començar les obres, l’empresa constructora va renunciar a construir l’aparcament pel preu amb què va guanyar el concurs públic, 2.446.646,65 euros (un 18,39% a la baixa del preu amb què havia sortit la licitació). “La companyia es va reunir amb nosaltres i deia que no els surtien els números i que volien més diners. Vam pensar que no era just perquè el preu, juntament amb altres valoracions, és el que va adjudicar-los l’obra i, si el modificàvem, tenien menys punts i potser hi podria haver entrat una altra empresa. Nosaltres no vam voler entrar en aquest joc”, assegura Personat. “La interpretació de la llei de contractes no preveia que poguessis contractar l’empresa que va quedar al concurs en segon lloc, perquè encara no havíem contractat la primera”, afegeix Personat.
Per això es va convocar al febrer un nou inici de la licitació. Al final l’empresa escollida ha estat Romero y Gamero SAU (Rogasa), que realitzarà l’obra amb només 9 mesos i amb un cost d’1.800.000 euros, un 23% menys que l’anterior. L’Ajuntament ja ha sol·licitat la documentació a l’empresa. “Una vegada la tinguem, hem de fer un ple extraordinari per fer l’adjudicació. La intenció és fer el replanteig de seguida i començar les obres; tenen 9 mesos per fer-la”, admet el regidor d’Urbanisme.
Pineda admet que “al final hem pogut reduir el preu del pàrquing. El problema és que el procés ha estat una mica embolicat i ara Vías y Construcciones reclama una indemnització –uns 40.000 euros-, i segurament entrarem en un procés judicial. Evidentment, defensarem els interessos de l’Ajuntament fins al final”.
Del total del cost de l’obra, el 50% l’assumeix el Pla de Barris de la Generalitat de Catalunya, i la resta, l’Ajuntament de Caldes de Montbui. La plataforma afirma en un dels seus comunicats que “suposa una càrrega important per a les finances del municipi. La seva gestió i finançament, que s’haurien d’explicar des del primer moment, són encara desconeguts pel poble, que ho ha de pagar tot”.
Durant l’execució del projecte es crearà una estructura de dues plantes soterrades, amb un total de 4.066 metres quadrats, que tindrà un únic punt d’accés de vehicles a la confluència de Raval Canyelles amb el carrer de Sentmenat. Els vianants tindran una escala interior que desembocarà a les hortes socials que hi haurà al mateix passeig de Raval Canyelles, a peu de carrer.
El projecte també inclou la urbanització i el condicionament de la plaça del Sindicat, a tocar de l’església de Santa Maria, el carrer de Font i Boet i el carrer del Marquès, que serà remodelada i urbanitzada i es convertirà en una plaça per a l’ús cívic, composta per una superfície arbrada (amb predomini de moreres) i un espai lúdic infantil. Mitjançant una rampa amb desnivell molt suau tindrà accés a les hortes socials del passeig de Raval Canyelles. “El protagonisme en l’actuació és el mateix tant pel que fa a la plaça com a l’aparcament. Serà un espai cèntric multifuncional”, assegura el primer tinent d’alcalde de Caldes.
L’entrada en funcionament del nou pàrquing s’acompanyarà de la implementació de la zona blava al municipi amb les mateixes tarifes al pàrquing de les Hortes de Baix com als aparcaments de zona blava que hi ha al poble, “amb la carència d’una hora i mitja per als residents a Caldes i amb la possibilitat de tenir places llogades i places llogades de dia”, reconeix Personat. Segons els responsables municipals, la construcció d’aquest pàrquing ve donada pel pla d’aparcaments i l’estudi de mobilitat que s’han fet. “L’estudi de mobilitat ens diu que traiem places de pàrquing del carrer i que l’avinguda Pi i Margall ha de ser com una rambla”, explica Pineda. El primer tinent d’alcalde també fonamenta la inversió en la construcció d’aquest aparcament en l’enquesta de satisfacció realitzada a la població, que revela que “el principal problema que van detectar els calderins i calderines va ser precisament la manca d’aparcament al centre. A més, estem elaborant un estudi sobre impacte de fires i festes a la població i el principal problema que sorgeix és l’aparcament”.
LA RESTA D’APARCAMENTS
Què passarà amb la resta d’aparcaments que hi ha escampats per Caldes? Doncs que “no es tancaran, de moment, però cal recordar que són pàrquings provisionals d’ús públic”, apunta el regidor d’Urbanisme. Coincidint amb l’inici de les obres, l’aparcament en superfície que actualment existeix al final del carrer de Sentmenat, i conegut com l’aparcament de la Residència, deixarà de ser operatiu, perquè servirà com a centre d’operacions de les obres del nou aparcament. Una altra novetat vinculada a les obres és que, a mesura que vagin evolucionant les tasques de construcció i condicionament de l’aparcament, la part transitable del Raval Canyelles, a partir del carrer de Sentmenat (que actualment és d’un únic sentit de circulació i en sentit cap al carrer de Santa Teresa), passarà a ser de doble sentit de circulació.
Abans de començar la construcció del pàrquing, Salvem les Hortes demana una moratòria del projecte “per treballar-lo i informar-nos-en” i que culmini “en una consulta popular on es pregunti a la població la seva conveniència”. En aquest sentit, Galí ha apuntat que no s’han estudiat altres alternatives i que “s’hauria d’haver mirat els aparcaments de la Residència, el de més avall de Raval de Canyelles, el pàrquing de les Escoles Pies, la plaça Moreu i l’aparcament de l’Estació d’autobusos, on no caldria fer-hi tanta obra”.
El primer tinent d’alcalde de Caldes afirma que “el que no pot ser és que es qüestioni la legitimitat d’una proposta política que va quedar ben clar, quan ens vam presentar a les eleccions, que compliríem”. Referint-se a Salvem les Hortes, Pineda ha afegit que “és legítim que facin oposició, però també ho és que nosaltres tirem endavant aquells compromisos amb què ens vam presentar a les eleccions”.
Altres notícies
Autor
Ha treballat a mitjans comarcals, com ara El Punt, i també a Barcelona. Ara fa una aposta per descobrir els racons amagats de Caldes.