Encara més ombres a la licitació de les Hortes. Algú no juga net?
- 22/05/2017
- 0 comments
- redacció
- Categoria: Opinió
- 0
PLATAFORMA SALVEM LES HORTES
- Hem repetit abastament que el projecte d e l’Aparcament de les Hortes, no ens sembla apropiat i hem demanat insistentment que es fes una consulta ciutadana al respecte. La resposta obtinguda sempre ha sigut la mateixa. No! “Ja ho teníem al programa electoral (d’ERC). Això és tot”. Mai hem obtingut de l’Equip de Govern arguments que demostrin la bondat i conveniència de la proposta.
- Hem repetit abastament que la seva aprovació per part de la Generalitat s’ha aconseguit posant a la seva disposició informació falsa o errònia i finalment s’ha requalificat més terreny del sol·licitat i autoritzat. Una negligència seriosa que no sabem on acabarà.
- El 30 de Juny de 2016, l’Ajuntament va aprovar un Plec de clàusules per a poder fer la licitació de l’obra (1a Licitació). Es va fer la licitació. L’empresa que la va guanyar (Vias y Construcciones) ho va fer amb un pressupost de 2.022.022,02 € (sense IVA) i un termini d’execució de 15 mesos. Aquest pressupost suposava una baixa de 18,11% sobre el preu de licitació i una baixa de 9.8 % sobre la mitjana de les ofertes
- Vias y Construcciones va renunciar al contracte. No només no s’han explicat amb claredat les raons del desacord entre l’Ajuntament i l’empresa, sinó que s’han donat versions totalment diferents per part dels nostres governants. Ara Vias y Contrucciones ha posat una demanda de 40.000 € contra l’Ajuntament com a danys i perjudicis per errors de procediment imputables a l’Ajuntament. És això transparència ?. Incapacitat dels nostres gestors ?
- Ara ens trobem en la 2a licitació. El 23 de Febrer de 2017 l’Ajuntament va aprovar un nou Plec de clàusules per a una nova licitació.
- Després de l’aprovació es va detectar un error en un dels criteris d’avaluació de les possibles propostes. Es va modificar el Plec de clàusules en un Ple extraordinari de l’Ajuntament el dia 17 de Març de 2017.
- Tant a la web de l’ajuntament com al Perfil del contractant de la Generalitat, on s’han de publicar les convocatòries de licitacions , encara avui hi ha penjat la versió errònia del Plec de clàusules de la 2a licitació. Així doncs cal entendre que s’hauran avaluat les propostes amb uns criteris diferents als publicats. Incompetència?
- No s’han donat explicacions de per què els criteris d’avaluació son diferents en el 1a i el 2a Plec de clàusules. On és la transparència. Comentaren les diferències més endavant.
- S’ha tancat la 2a licitació. L’empresa guanyadora es ROGASA. Amb un pressupost de 833.857,49 € (sense IVA) que és una baixa de 25,7% sobre la licitació i de 17,26% sobre la mitjana de les ofertes rebudes, i un termini d’execució de 9 mesos. No és aquesta una oferta temerària, tan per el preu com per el termini d’execució ?
- Aquesta no és una pregunta retòrica. El Reglament general de la llei de contractes, quan fa referència a licitacions per Concurs, com en el cas que es trobem, clarament assenyala (article 67.2.k) que el Plec de clàusules de la licitació ha d’indicar explícitament els criteris a aplicar per poder qualificar una oferta com a “desproporcionada o temerària”. Ni el Plec de clàusules de la 1a ni de la 2a licitació resolen aquest punt crucial. De fet al Plec de clàusules sols s’indica que: “s’actuarà segons l’article corresponent de la Llei”, però no s’indiquen els criteris d’avaluació d’aquest aspecte fonamental. Una altre negligència?. Es a dir, la Mesa de contractació que les ha d’avaluar no té les eines per a fer-ho i per tant pot prendre decisions clarament perjudicials per al poble si tria una oferta “irrealitzable”. Us creieu que una oferta que és un 25,7% més baixa que la licitació i que redueix el temps d’execució en 40 % es creïble. Qui demostra que l’oferta és fiable ?.Una negligència que obre la porta a l’arbitrarietat ?.
- Malgrat tot, encara hi més aspectes anòmals. En l’acta de la Mesa de contractació de les ofertes rebudes a la 1a licitació, explícitament s’escriu que l’oferta de “Vias y Construcciones” no és una oferta de risc ja que solament està un 9.8% per sota de la mitjana de les ofertes i el límit seria del 10%. Aquest criteri, si hagués aplicat en la 2a licitació, hagués exclòs a ROGASA directament. Una altre arbitrarietat ?
- Al Plec de clàusules de la 2a licitació hi falten aspectes d’avaluació que sí que hi eren a la primera: Per exemple: a) Memòria descriptiva del procés d’execució ; b) Planificació de les obres i c) Propostes de gestió mediambiental. Com és que aquest criteris eren de rellevància a la 1a licitació i no a la 2a?. A aquest equip de Govern no li importa com es fan les obres ni el seu impacte ?. Per què aquesta laxitud ?
En resum, les dades que hem exposat clarament indiquen que la gestió que l’equip de Govern està fent de tot el projecte, des de la seva aprovació fins al procés de licitació, està plena d’errors, informacions enganyoses més o menys subtils i una gestió maldestre. L’opacitat, la falta de transparència, la negació a donar explicacions i justificacions, la negativa a discutir de veritat el projecte, són un mal presagi.
No creiem adequat aquest projecte d’aparcament i malauradament ja no podem confiar en els seus gestors.
No a l’Aparcament de les Hortes